Csatlakozz Te is a facebookon!

Legfrissebb kommentek

Analytics mér

Miért imádkoznak a katolikusok Szűz Máriához?

Ünnepeink

A Római Katolikus Egyházban a mai napon (január 6-ához legközelebb eső vasárnap) ünnepeljük a Vízkereszt ünnepét, melyet szokás még a Háromkirályok Ünnepének, vagy Epifániának nevezni. Ezen ünnepen az Egyház három különböző történést ünnepel: Jézus megkeresztelkedését (Mt 3,13-17), a háromkirályok látogatását (Mt 2,1-12), és Jézus isteni erejének kinyílvánitását (Jn 2,1.12).
Magával a Vízkereszt ünnepével és a történetekkel nem szeretnék most foglalkozni, mivel ezekkel kapcsolatban a kedves olvasó könnyen találhat információkat az interneten. Amiről szólni szeretnék néhány szót, az az a kérdéskör, hogy miért is imádkoznak a katolikusok Szűz Máriához, vagy más Szentekhez. Természetesen nem véletlenül írok erről a mai napon, ugyanis  az út, ahol a választ keressük, szervesen kapcsolódik a fent említett történések egyikéhez, a kánai mennyegzőhöz.

A kánai mennyegző történetetét szinte mindenki ismeri. Jézus, Mária és Jézus tanítványai hivatalosak voltak Kánába egy mennyegzőre. Mária észreveszi, hogy fogytán van a bor és megemlíti ezt Jézusnak. Jézus erre a következőt válaszolja:

"Mit akarsz tőlem, asszony! Még nem jött el az én órám." (Jn 2,4)

Az a kifejezés, melyet úgy fordítunk, hogy "mit akarsz tőlem, asszony" még ma is használatos az arab nyelvben és azóta sem jelent mást, mint egy kérés udvarias visszautasítását. Jézus visszautasítja Mária kérését, mert csakis azt szándékozik tenni a Földön, amit az Atya, vagy Ő maga szeretne. A Szentírásban többször is találkozunk olyan szituációval, amikor Jézust csodatettekre szólítják fel, Ő mégsem teszi meg (Mt 27,40; Lk 23,6-12, ...), mert az nem egyezik sem az Atya, sem pedig az Ő akaratával.
A kánai mennyegző történetében Mária valami olyasmit kérhetett Jézustól, ami valószínűleg nem egyezett az Atya akaratával, de nem is volt ellenére. Jézus válasza, miszerint még nem jött el az Ő órája azt fejezi ki, hogy az Atya még nem szólította tettekre. Ennek ellenére Jézus fontosnak tartja anyja kérését és első isteni erejéből fakadó tettével egy - az Atyához nem mérhető - személy kérésének tesz eleget. A történet ezen momentuma győz meg maradéktalanul arról, hogy a háromszemélyű Egyisten személyesen szeret engem és nem akarja az embert semmiféle merev korlátok közé zárni (és ezt értsd jól!).   Igenis fontosak vagyunk számára; méghozzá minden egyes személy a maga személyiségével.

Hogy hogy jön a képbe a katolikusok Mária felé fordított imádsága? Amint látható, Mária szava Jézus számára nem volt közömbös. A katolikusok Szűzanyához fordított imája merőbben más, mint azok az imák, melyet Jézushoz, az Atyához, vagy a Szentlélekhez intéznek. A Máriához történő imákban nem imádjuk Máriát. Talán a legkönnyebben úgy képzelhető el az ima mibenléte, mintha megkérnénk Máriát, hogy kérje meg Jézust, hogy... Hogy mi értelme van ennek? Mária egy igen empatikus személy volt; látszik ez abból is, hogy a mennyegzőn észreveszi a bor megfogyatkozását és megpróbál segíteni. Jézus Mária kérése nélkül, vagy a házigazda kérésére nagy valószínűséggel nem változtatta volna át a vizet borrá.
Leegyszerüsítve és szavakba öltve valahogy így történik az, hogy amikor egy katolikus imádkozik Máriához, akkor tulajdonképpen nem tesz mást, mint számít a Szüzanya teljesen emberi együttérzésére és ezen keresztül arra, hogy Mária szavai célbatalálnak Jézusnál.

Johannesz 2010.01.03. 18:43

3 komment

Címkék: mária szűzanya vízkereszt közbenjárás ünnepeink

A bejegyzés trackback címe:

https://kereszteny.blog.hu/api/trackback/id/tr321642619

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csokipaci 2010.01.18. 20:54:17

Néhány gondolat!

Máté 2:1: "íme, bölcsek érkeztek napkeletről"
Három királyokról Petőfi írt, a Szentírás napkeleti bölcsekről ír.

Mária kérésének Jézus jelentőséget tulajdonít, de nem másként, hanem ugyanúgy, mint a Kapernaumi századosnak (őt pl. még meg is dícséri) vagy sok más embernek, akik hittek/hisznek benne.

Mária kérése Jézus számára nem volt közömbös, és ugyanúgy senkinek a szava nem közömbös számára.

Így szól Jézus mindenkihez, aki hozzá tér:
"aki énhozzám jön, azt nem küldöm el"

(János 6:37)

máshol: "bármit kértek az Atyától a nevemben megadja nektek"
(János 15:16)

A Szentírás alapján aki testileg meghalt, olyan emberrel, teremtményel ma földön élő ember azonban nem tud közvetlen módon kommunikálni.
"Ábrahám nem ismer bennünket" írja pl.Ézsaiás (63:16).

Sőt, a hasonló próbálkozás Isten előtt mindig utálatos is dolog a Szentírás történeteiben.

Ma földön élő ember és Isten közötti kapcsolatról ezt mondja Isten:

"egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus"

(1 Timóteus 2:5)

Cornflower 2010.01.29. 19:33:17

@csokipaci:
"Ma földön élő ember és Isten közötti kapcsolatról ezt mondja Isten:

"egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus"

(1 Timóteus 2:5) "

Számomra nem teljesen magyarázat ez a rész arra, hogy csak Krisztus járhat közben értünk. Ha ugyanis figyelembe vesszük a levél keletkezésének okát, amiért Pál írta, mindjárt világosabb, hogy miért fogalmazott így: "Egy az Isten, egy a közvetítő is Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus"
A kulcs a gnoszticizmus térhódítása.
"Egy az Isten,..." - Azért hangsúlyos, mert a gnosztikusoknál alsóbbrendű istenségek is vannak, és ezeket angyalok testesítik meg. A kereszténységben viszont csak egy Isten van és nincsenek istenecskék.
" ...az ember Krisztus Jézus" - Itt két dolgot is nyomatékosít Pál: az egyik, hogy Krisztus valóban Isten Fia, a másik, hogy emberré lett. Azért lényegesek ezek a szavak, mert a gnosztikusok Krisztust nem ismerték el, mint valóságos Istent és valóságos embert (ld. doketizmus)
"..., egy a közbenjáró is Isten és emberek között,..." - Ezen a helyen a görög eredetiben közvetítő van, tehát így szól a fordítás: "...,egy a közvetítő is Isten és emberek között,..."
Közvetítő valóban csak egyetlen Valaki lehet,aki tökéletesen közvetíti az Atyát, mivel Isten Krisztusban jött közénk. Általa lett emberré.
Az Ószövetségben olyan személyekre használták a közvetítő szót, akik Isten Igéjét "tolmácsolták" Izraelnek. Az Újszövetség viszont (két kivétellel, amikor is az ószövetségre hivatkoznak) egyedül Krisztusra alkalmazza, mivel ő maga az Ige, Isten szava. Közbenjárni akár mi is tudunk egymásért a Lélek által.

APOSTOL - Szemben az árral. · http://1gondolat.blog.hu 2010.01.31. 13:26:33

Kedves Johannesz! Azt hiszem te vagy az én emberem! :))
süti beállítások módosítása